Cum se misca o masina cu 27 de senzori

CX-5 27 senzori masina

194 de cai putere si tractiune intergrala cu 27 de senzori care monitorizeaza permanent comportamentul masinii. Mazda CX5 are abilitatile unei feline, sigura pe ea, eleganta in miscari si destul de rapida atunci cand e cazul. Pretul pentru un astfel de exemplar ajunge la aproape 34.000 de euro pentru versiunea de top cu echipare aproape full-option.

CX-5 este cel mai mare model Mazda care se vinde in Romania. SUV-ul compact are doi frati mai mari, CX-9 care are ca tinta piata americana in special datorita proportiilor sale, si nou aparutul CX-8, care va intra in productia anul acesta dupa ce in septembrie a fost prezentat la Tokyo. CX-5 nu exceleaza in privinta gabaritului, avand o lungime de 4,55 metri, o greutate la gol de 1,5 tone si cu un ampatament de 2,7 metri, suficient pentru a oferi pasagerilor un spatiu comod. CX-5 se face remaracata insa prin modul in care stie sa empatizeze cu pasagerul. Sentimentul este ca avem de-a face cu o masina care se modeleaza pe sofer dandu-i senzatia ca nu are de-a face cu un automobil, ci mai degraba cu un fel de exoschelet ce dispune de multa forta si sisteme sofisticate. De altfel, tehnologia implementata pe noile masini este atuul pe care Mazda il arunca in lupta cu produsele concurentei. Japonezii din Hiroshima au cate o surpriza la fiecare capitol al masinii, fie ca e vorba de motorizare, transmisie, spatiu interior sau sistem de siguranta. Dar ceea ce se simte cel mai bine este comportamentul lui CX-5.


  • Tractiune AWD

Am testat timp de trei zile noul SUV pe un traseu care a cuprins aproape orice tip de drum sau trafic care se poate intalni. Adica Bucuresti-Poiana Brasov si retur cu mici escapade pe drumuri forestiere pline de zapada sau noroi inghetat. Cu un trafic in care 10 kilometri au fost facuti in 90 de minute sau un parcurs pe o autostrada goala. Mazda a dovedit in primul rand ca stie sa abordeze fara emotii orice parcurs si o face precis.

Pe serpetine, sistemul AWD de tractiune integrala misca automobilul pe trasa aleasa de sofer, fara abatere. Sistemul de tractiune integrala este monitorizat integral de computerul masinii, iar puterea este dirijata automat catre cele doua punti, sau numai catre una dintre ele – cea din fata, in mod automat. Computerul ia decizii in functie de aderenta la calea de rulare, la necesarul de putere cerut de sofer si tinand cont de economia de combustibil. Soferul nu are acces la controlul tractiunii, astfel ca nu se poate alege un 4×4 permanent pentru drumuri grele, de pilda.

Fii la curent:  Cum sa iti pregatesti masina de inspectia ITP

Ceea e insemna ca aventura in afara drumului prin diverse locuri desfundate trebuie sa se faca cu masura, chiar daca garda la sol de 190 de mm ar putea indemna la aventura. Cutia automata este partajata astfel incat sa dea senzatia ca ai conduce una manula.


  • Modul sport

Exista un buton plasat langa schimbatorul de viteze care da posibilitatea soferului sa piloteze in modul sport. Pe aceasta setare, turatia motorului pe benzina este tinuta la nivel mai ridicat, peste 3.000 de rot/min, iar sunetul scos de propulsor este unul gutural care te atentioneaza ca dispui de mai multa putere. In fapt, motorul aspirat de de 2,5 litri pe benzina este tinut la un nivel la care se poate atinge rapid cuplul maxim de 400 de Nm disponibil de la 4000 de rot/min.

Pe modul sport care intra imediat in functiune se simte mai mult puternic motorul si se poate atinge sprintul pana la 100 de km/h in cele 9,2 secunde anuntate de producator. Din cauza gabaritului, CX-5 nu are abilitati sportive pregnante si s-ar putea sa nu indeplineasca pe deplin asteptarile comparativ cu cei 194 de cai putere disponibili la motor, insa este capabil sa faca fata cu succes provocarilor in trafic. Manevrabilitatea este sporita si de structura rigida a caroseriei si de sistemul G-Vectoring Control, un software inovator care controleaza inclinarea masinii pentru o mai buna stabilitate.

In privinta consumului eu am reusit sa ating un minim de 6,4 litri la 100 de km in extraurban, aproape de cel de 6,1 litri la suta anuntat de producator. In regim mixt dupa circa 385 de km incluzand serpentine, trafic bara la bara pe DN1, autostrada si ceva trafic de Bucuresti, consumul a fost de 8,6 litri la 100 de km, iar pe autostrada acesta a coborat la 7,4 litri/100 de km. Cifre bune daca tinem cont ca avem de-a face cu un motor de benzina de 2,5 litri. La cifra de consum a ajutat, mai ales in trafic bara la bara, si sistemul implementat pentru start/stop.

Idling Stop Technology foloseste tehnici de injectie directa de combustibil si pozitionarea optima a pistoanelor, pentru ca repornirea sa se faca cat mai rapid. Sistemul i-ELOOP utilizeaza un capacitor pentru stocarea energiei recuperate in timpul decelerarii care este folosita pentru aprinderea farurilor, pornirea climatizarii, a sistemului audio sau a sistemelor auxiliare neesentiale.

Fii la curent:  Romanii din ce in ce mai interesati de estetica masinilor

  • Sisteme de asistenta

Impresionanta este multitudinea de sistem de siguranta de care dispune CX-5. Mazda spune ca exista 27 de senzori care initiaza peste 200 de ajustari pe secunda pentru a ajuta soferul sa recunoasca posibile pericole, sa evite coliziunile daca este posibil si sa reduca severitatea accidentelor atunci cand sunt inevitabile. Cel mai mult iese in evidenta Sistemul de avertizare la parasirea benzii de mers. LDWS detecteaza marcajele rutiere pe suprafata drumului si te avertizeaza daca depasesti neintentionat banda.

Interesant este ca se incearca o usoare corectie automata a directiei prin interventia asurpa acesteia ceea ce se traduce prin rotatii usoare ale volanului. Este de ajuns sa dai usor drumul volanului pentru a lasa practic masina sa ia singura virajele si sa pastreze banda. Atentie, insa, nu avem de-a face cu un sistem autonom in adevaratul sens al cuvantului, ci doar cu usoare corectii asistate serios de catre sofer, dar care sunt foarte eficient mai ales pe timp de noapte sau de oboseala avansata a soferului.

In plus, sistemul este capabil sa semnalizeze acustic, vizual si prin vibratii depasirea involuntara a benzii de rulare. Sistemul poate fi dezactivat printr-o simpla apasare de buton. Tot pentru evitarea accidentelor exista si un sistem de monitorizare a unghiului mort. Pentru monitorizarea traficului din spate si din unghiul mort se foloseste un senzor radar cu unde milimetrice, care te avertizeaza in privinta vehiculelor care se apropie atunci cand schimbi directia. Avertizarile sunt transmise atat prin intermediul unor leduri-pictograme care se aprind in oglinzile laterale cat si prin afisare pe head-up display-ul proiectat pe o bucata de plastic transparent, astfel ca soferul nici macar nu mai trebuie sa-si miste privirea pentru a stii ca se apropie ceva din spate.

Sistemul intra in functiune la viteze de peste 30 km/h. Daca pornesti semnalizarea iar sistemul detecteaza un vehicul care se apropie din spate, te avertizeaza si cu un cu un semnal sonor. Sistemul foloseste acelasi senzor si pentru functia care monitorizeaza imprejurimile vehiculului in marsarier, avertizandu-te daca detecteaza vehicule care se apropie din lateral. Exista si un Control al vitezei de croaziera cu radar care iti permite sa reglezi viteza masinii si sa o mentii fara a folosi pedala de acceleratie.

Sistemul foloseste un senzor radar cu unde milimetrice, situat in grila frontala a masinii, pentru a monitoriza si evalua viteza relativa si distanta fata de vehiculul din fata si iti ajusteaza viteza pentru a mentine o distanta de siguranta.

Fii la curent:  Orange Riders a pregatit o noua provocare – Motociclismul de aventura in Transilvania!

  • Franarea automata

Senzorii monitorizeaza in permanenta si distanta si viteza de apropiere de obstacolele din fata si poate pregati franele pentru o oprire de urgenta, daca este cazul. Este inclusa si o functie de recunoasterea pietonilor precum si una de recunoastere a semnelor de circulatie. CX-5 este echipat standard cu asistentul de franare inteligent avansat, un mecanism autonom de franare de urgenta.

Acesta este capabil sa evite o potentiala coliziune sau cel putin sa reduca viteza impactului. Sistemul foloseste o camera frontala pentru a monitoriza drumul din fata, care opereaza intre 4 si 80 km/h. In plus, este capabil si sa efectueze oprirea de urgenta in cazul manevrelor imprudente cu spatele.


  • Pauza de cafea

Sistemul de alertare a atentiei soferului detecteaza orice schimbari provocate de oboseala in stilul de conducere. Acesta monitorizeaza in mod constant comportamentul si alerteaza printr-o pictograma de avertizare care apare direct in raza ta vizuala, sugerandu-ti sa iei o pauza de cafea. Mazda spune ca sistemul e conceput sa „invete” obiceiurile soferului la viteze peste 65 km/h, monitorizand unghiul volanului si viteza vehiculului si combinandu-le cu informatii primite de la camera frontala cu senzori.

Exista si un faruri adaptive cu LED care comuta automata pe faza scurta pentru a evita efectul de orbire al celorlati soferi. In plus, faza scurta cu raza extinsa permite ca LED-urile sa ilumineze ambele laterale ale drumului pe o raza mai larga, pentru a ilumina intersectiile si curbele.


  • Lucratura fina

Interiorul da dovada de o grija pentru detalii, atat la nivelul finisajelor cat si al cusaturilor. Scaunele sunt comode, dispun de sustinere laterala si sunt dotate cu incalzire si pentru pasagerii din spate. Interiorul este unul pe care il intalnim la toata clasa Mazda si dispune de legatura cu telefonul mobil, de un sistem de 10 incinte acustice Bose – in cazul echiparii Revolution Top si hayon actionat electric.

Comenzile se pot da de pe tableta, volan sau prin intermediul butoanelor aflate landa schimbatorul de viteze. Volumul portbagajului este de 506 litri, dar poate ajunge la 1.620 de litri in varianta cu scaunele rabatate.


27 de senzori monitorizeaza comportamentul lui CX-5

  • 506 litri capacitatea portbagajului

Avantaje

  1. manevrabilitate
  2. multitudinde de sisteme de asistare
  3. consum bun in raport cu puterea motorului

Dezavantaje

  1. pret pentru varianta de top
  2. imposibilitatea de controla sistemul de tractiune integrala
  3. sprintul in raport cu puterea de 194 de cai
Acorda un vot